Från Hundkoja till Lotus 30!

Året är 1967 tidigt på våren och David Prophet har en Lotus 30 till salu. David, som själv var racerförare, handlade också med tävlingsbilar och den här bilen var något speciell. Det speciella var att det inte var någon bra bil? Lotus 30 var en av Colin Chapmans mindre lyckade bilar och resultaten uteblev. Även om JIm Clark segrade på Spa med bilen så var han mycket kritisk och menade att den hade så många brister att den helt enkelt inte var värd att satsa på.Lotus 30 7 001

På färjan till England sitter en man som tävlat för Hyllinge Motorsällskap i en hundkoja och som nu tänker att satsa på något större och häftigare. Mannen heter Göte Ingvar Johansson och handlar med begagnade bilar i Arlöv utanför Malmö och resans mål är London där han ska titta på David Prophets Lotus 30. Med på resan var hans mekaniker Sonny Lundgren som minns att man provkörde bilen på någon bakgata i London vilket han inte tyckte var speciellt tillfredsställande. Självklart hade han rätt och med vetskap om bilen idag skulle man ha provkört den på någon av banorna i närhet av London. Bilen fick en ny ägare och resan tillbaka till Sverige blev säkert en spännande resa och man kan tänka sig att herrar Ingvar och Sonny hade en del att prata om. Vad visste man om bilen? Jag tror inte att det var så mycket mer än att den körts av Simon de Latour och inte haft några större framgångar. Lotus 30 5

Väl hemma i Skåne så försågs bilen med tak (regelverket då föreskrev tak och bagageutrymme) och många minns säkert bland annat Pickos McLaren som fick ett par brevlådor påskruvade bak vilket posten var med och betalade som sponsor. Den bilen ägs idag av Kaj Wallin och går att läsa om på annan plats på Bilsportarvets hemsida. Per Hågeman, bilexpert i RHK (Racerhistoriska Klubben) minns att den var med på premiären på Knutstorp 1967. Bilen gick dåligt och Per tror inte att den kom i mål. Säsongen fortsatte med samma dåliga resultat och till säsongen 1968 såldes bilen till Jan Hillman i Krika utanför Klippan. Jan körde sporadiskt fram till 1973 då han sålde den till sin mekaniker Jan Rosberg. Jan Rosberg, som jobbade på reservdelslagret på Saab återförsäljaren i Klippan, körde bilen sparsamt fram till 1978 eller 79 då Lasse Widenborg köpte den på tips från undertecknad. Jag valdes som ordförande för Lotus Car Club of Sweden 1978 och träffade Jan Rosberg första gången 1978 på Ring Knutstorp då klubben hyrt banan för en dag. Jan Hillman minns att han sålde bil och dragbil till Jan Rosberg för 5.000:- men när jag pratar med honom så säger han. Jan hade en del idéer om hur han skulle göra med bilen och bland annat skulle taket bort för att bilen skulle tillbaka i sitt originalskick och så hade han en del andra saker han ville göra. Jan Rosberg var inte så tekniskt kunnig och jag tror säger Jan Hillman, att han tröttnade efter ett tag. lotus_mia

Lasse Widenborg som vid den här tiden köpte och renoverade många bilar var expert på Amerikanska V8:or och hade ett speciellt öga för just den här typen av racerbilar. Lasse plockade ner bilen i delar och startade en renovering under många år och mycket få människor visste att bilen fanns. Jag vet inte om Lasse tröttnade eller om han fann andra objekt som var mer tilltalande, för bilen säljs så till Leif Norberg i Jönköping som är en av våra största experter på just Lotus. Under många år stod bilen i Leifs verkstad men under lugna perioder jobbade han på bilen som fått ny kaross och nytt chassie från Peter Denty i England. Tyvärr gick Leif bort för en tid sedan och bilen har fått en ny ägare i Magnus Ahlqvist som är en av våra absolut bästa bilbyggare och renoverare.

Arbetet med att färdigställa bilen är i full gång och Bilsportarvet är lovade att få följa renoveringen fram till färdig bil. Lotus 30 är en Sport-Racer med en Ford V8:a på 4,727 cc och 350 hkr. Serie 1 byggdes i 23 exemplar och serie 2 byggdes det 10 stycken. Lotus 40, som blev efterföljare till 30:an hade en 5,8 liters Ford på 410 hkr och byggdes i bara 3 exemplar då Jim Clark tyckte att den var lika dålig som sin föregångare med den skillnaden att den hade ytterligare tio fel! Den Lotus 30 som nu Magnus äger har chassie nummer 16.

Bilderna i reportaget är från Jan Hillmans privata album som jag lånat och scannat av, samt från Magnus Ahlqvist. Lotus 30 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Janne Tromark

Erik Carlsson – Världens första superstjärna i rally!

Stuart Turner Erik Carlsson RAC 1960Den fantastiske Erik Carlsson som inte bara är en rallyförare av världsklass utan en av de mest sympatiska personer man kan träffa. Även om karriären började på två hjul hemma i Trollhättan så är det bakom ratten i en Saab vi kommer att minnas honom. Inte bara vi Svenskar utan en hel värld. Under alla år han tävlat för Saab har han även rest världen runt som PR-ambassadör för märket. Vart man än kommer så minns folk denne store man från det nordliga Scandinavien och inte allt för sällan ”pruttar” man med läpparna för att härma den tvåtaktade Saaben.

Äventyret Erik började på femtiotalet och det pågår än, även om det numera mer rör sig om att bevista motortillställningar, mingla med motorsportvärldens mest prominenta personer. Han har haft lite problem med hälsan den gode Erik men efter knäoperationer så är han åter i form. Hans älskade hustru Pat, som gick bort 2008, har lämnat ett stort tomrum efter sig men alla minnen lever kvar och de båda hade mycket roligt tillsammans. Pat var syster till en av racingvärldens stora ikoner, Stirling Moss, som med andra ord är svåger med Erik och en av hans stora beundrare. Stirling skriver förord i boken Mr Saab  där han säger att Erik är en stor man, inte bara kroppsligen utan andligen. En man med stor charm, integritet och ärlighet. Alltid generös, full av  livsglädje och med ett oslagbart sinne för humor. Alla som träffat Erik vet att det är så och skratten ligger aldrig långt borta i sällskap med Erik.Erik Carlsson Sten Helm Rikspokalen 1955

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han blev aldrig Svensk Mästare! Något som kan tyckas märkligt när man ser vad han åstadkommit på den internationella arenan. Tre raka segrar i RAC-Rallyt 1960-61-62 och så Monte Carlorallyt och så Monte Carlo Rallyt som han vann 1962 och 63. Frågar man Erik vilka tävlingar han anser vara störst i den digra listan över alla tävlingar där han deltagit så blir svaret något överraskande! Jag var två i Spa-Sofia-Liege-rallyt 1963 och 64 vilket jag anser vara en av mina största prestationer. Segrarna har inte uteblivit här hemma om det var någon som trodde det, eller vad sägs om seger i Midnattsolsrallyt 1959, seger i Tusen Sjöars Rally i Finland och seger i Akropolis Rallyt 1961.

Erik Carlsson Gunnar Palm Spa Sofia Liege 1964 Erik carlsson Pat Moss Monte Carlo 1964

Namnet ”Carlsson på taket” fick Erik fick han vid SM-tävlingen Sörmlands-rundan när han åkte av och hamnade på taket. CG Hammarlund, som startat bakom honom såg eländet när han passerade så när han kom i mål på sträckan frågade funktionärerna om han sett Erik utefter vägen? ”Vilken Carlsson? Menar du Carlsson på taket?” På den tiden sändes Astrid Lindgrens barnbok i Sveriges enda radiokanal som underhållning på lördagarna så namnet ”Karlsson på taket” var verkligen aktuellt vid den här tiden. Erik slutade tävla 1970 men fortsatte att skapa PR för Saab samt fungerade även som testförare. Själv har jag minnen från Båstad Classic Car Show där jag satt i juryn i många år tillsammans med bland annat Erik Carlsson. Juryn bestod av många olika storheter både från scenen och från näringsliv, TV och racerbanor. En av deltagarna som ofta var med var Lennart Öjesten från Expressen och som inte tvekade att munhuggas med Erik. Många av er som var åskådare på den tiden minns dessa härliga kommentarer som ofta lockade till skratt. Med på noterna när det gällde rallyminnen var också Charlie Lohmander så åsikternas vågor var ibland höga.

 

Vår världsberömda operasångerska Birgit Nilsson satt också med i juryn där hon och Erik pratade bilar och opera så det stod härliga till. Erik Carlsson är idag 85 år och still going strong! Härförleden var han och hälsade på möbelhandlarn och Saabentusisten Ingvar Lindberg i Bjärnum. I sin möbelaffär har Ingvar en väggtapet som föreställer just det rally där Erik fick sitt smeknamn ”Carlsson på taket” och naturligtvis skulle Ingvar ha Eriks autograf på väggen. De båda Saab fantasterna delar inte bara intresset för Saab och rally, utan även andra världskriget och flyg står på de båda herrarnas meny.

Erik och Ingvar

E.Carlsson 012Janne Tromark

Bilderna är utlånade av Peter Bäckström på Saabs Museum i Trollhättan utom bilden när Erik signerar tapeten som är Ingvar Lindbergs.