Genie eller Sadler eller kanske något helt annat?

Jag har under en tid gått igenom mitt arkiv med bilder och även i tanken gått igenom vad man varit med om under åren. Det visar sig snabbt att man bär på en massa rolig historia. Kan man göra något av det frågar man sig? Efter en del fortsatt funderande så tänker jag så här. Lilla Sverige har trots allt en mycket spännande motorsporthistoria inte minst vad beträffar de bilar som letat sig hit och där en del finns kvar och en del, tyvärr, lämnat landet. Kanske kan det bli lite kul läsning för er entusiaster och kanske kan det visa sig att en del av er har både bilder och minnen som vi på vår hemsida kan få ta del av, så hör gärna av er till mig eller på vår facebooksida så kanske vi kan få till något riktigt spännande.

I början av åttiotalet, jag tror det var 1982, så sitter jag och läser en av de Engelska biltidningar jag då prenumererade på, då jag plötsligt ser en annons om en racerbil till salu. Jag umgicks mycket med Lasse Widenborg på den här tiden. RHK Racerhistoriska Klubben) hade bildats 1978 och intresset för historisk racing var på snabb frammarsch. Lasse, som var expert på racersportvagnar, gärna då Amerikansk med V8:or, fick blixtsnabbt ett telefonsamtal från mig. Bilen som var till salu var enligt annonsen en Genie MK 111 och hade en intressant historia där bland annat en av bröderna Cartwright hade ägt bilen. Mannen i fråga var skådespelaren Dan Blocker, Hoss i serien, och bilen var lite av en föregångare till det som blev CANAM. Mannen bakom bilen var den kända Joe Huffaker och allt lät väldigt spännande. Bilen ägdes av en läkare i Belgien som bodde i Liège och var en känd hjärtspecialist. Dock en ganska habil förare mindes jag som sett honom på Nürburgring. Sagt och gjort, Lasse och jag satte oss i bilen och åkte ner till Pierre Haverlaand som bodde i ett fint villaområde utanför Liège. Bilen hade blivit renoverad av Peter Denty, en välrenommerad engelsman och bilen skulle vara i toppskick. Det fanns dock en del synliga skador på bilen som i övrigt verkade vara helt ok. Affären gjordes upp och vi for hem till Sverige igen. Lasse bodde vid den här tiden i Stockholm och själv bodde  jag i Torekov, så när Lasse ringde och frågade om jag kunde fara ner och hämta bilen så var svaret att det kunde jag göra bara vi kunde låna upp ett släp. Släp lånade vi av Stanley Dickens och min dragbil var en gammal Televerks Volvo 140 Express och som ekipage såg vi minst sagt egendomliga ut när vi körde ombord på Tysklandsfärjan.

Väl framme i Liège hittade jag inte tillbaka till dr. Haverlaand så mitt inne i city stannade jag och gick in på ett försäkringsbolag skulle det visa sig, för att be om hjälp. En underskön ung dam hjälpte mig så att jag kunde ta mig fram för att lasta Genien för återresa till Sverige. En parentes är att jag berättade för Pierre om den vackra damen som hjälpte mig hem till honom och långt senare när jag träffade honom så berättade han att åkt ner till försäkringsbolaget, bjudit ut damen i fråga vilket så småningom slutade med äktenskap!!! Snacka om bilaffärer!

Bilen renoveras av Lasse och lackeras om i en vacker blå färg med en vit linje precis som många av de Amerikanska racerbilarna var. När bilen var färdig testade Lasse den på Anderstorp och Falkenberg och kände sig nog hyggligt preparerad för en tur till Oldtimer Grand Prix på Nürburgring.

Så till pudelns kärna. När jag hittat mina bilder på Lasses bil, som sedan länge var såld, ringde jag honom och ville kolla lite uppgifter om bilen. Ja, sa Lasse när jag fick honom på luren, du vet jag är så jävla trött på alla experter som pratar om ditten och datten och där alla vet allt om allt. Lite förvånad frågar jag vad han menar och får då en märklig historia serverad.  När Lasse började renovera och gå igenom bilen så ser han att ingenting stämmer med hur en Genie skall vara konstruerad. Blicken dras då till en annan tillverkare av den här typen av bilar, Bill Sadler, som 1961 bygger två stycken likartade bilar som Genie. Bilen heter Sadler Mk 5 och har en Chevroletmotor. Bill Sadler tävlar under 1957 i England med sin egen Sadler Mk 2 med framgång. Han inleder också ett samarbete med sitt tävlande utomlands med John Tojeiros workshop. Det ska sägas att Bill Sadler är från Canada. Är då Lasse bil en Sadler? Svaret är nej! Vem ligger då bakom den här unika bilen som idag lämnat Sverige och  troligtvis finns i Belgien. Vid den här tiden arbetade en man hos Bill Sadler vid namn Fred Davies och han byggde sig en egen bil när han arbetade hos Bill! En bil som till stora delar liknar både Sadler och Genie!  I alla fall för ett otränat öga! Ibland tarvas det stor kunskap för att lösa dfen här typen av gåtor och det är precis vad han har – Lasse Widenborg. Medge att det är märkligt att en racerbils historia kan bli som en kopia av romanen Doktor Jekyll och Mister Hyde!

Alldeles oavsett är den här bilen en spännande skapelse och jag som sett den tävla med Lasse bakom ratten kan bara säga – jag gillar den skarpt. Vad tycker ni om den här historien!

Janne Tromark

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest