Sverige på kartan internationellt…

Det är lustigt det här med att vara pensionär. Man får plötsligt tid att titta i sitt arkiv och hittar de mest intressanta saker. I det här fallet bilder, och inte vilka bilder som helst. Jag skrev för ett antal år sedan en artikel i saligen avsomnade Idrottsbladet om  Kristianstad Grand Prix åren 1955-57. KAK, representerat av självaste Sture Agwald tog kontakt med arrangörsklubben SMK Kristianstad för att efterhöra om de var intresserade av att arrangera en tävling fös sportvagnar och som skulle få deltagare från hela världen som kämpade om VM-titeln. Hur spännande som helst och efter många sammanträden och mycket jobb enas man om att köra på den redan befintliga Råbelövsbanan utanför Kristianstad. Till tävlingen kommer förare som Juan Manuel Fangio, Stirling Moss, Jean Behra, Peter Collins och många fler. 1955 är självklart Mercedes storfavorit och man anmäler två stycken 300SLR körda av Fangio och Moss. 1955 drar sig senare Mercedes ur tävlingsverksamheten efter den svåra kraschen på Le Mans. Mercedes segrade med Fangio i topp och Moss på andraplats. Trea blev Eugenio Castelotti i en Ferrari och på åttonde plats hittar vi bäste nordbo som är Eric Carlsson med sin Ferrari 340 MM. Jag ska inte trötta ut er med alla resultat men vill gärna nämna de nordiska insatserna. I turistvagnsklassen  upp till 2000cc vinner Joachim Bonnier före en herre från Italien som heter M.Leto di Priolo i en Fiat V8 och Sture Nottorp trea i en Alfa Romeo Zagato. Gunnar Bengtsson slutar fyra, C-G Hammarlund femma, sexa blir Harald Kronegård följd av Allan Borgefors och Olof Persson, samtliga i Porsche.

1956 vinner Maurice Trintignant från Frankrike tillsammans med Phil Hill från USA VM-tävlingen i en Ferrari före Berge von Trips från Tyskland och Peter Collins England även de i Ferrari. Ferrari kniper även tredjeplats med Mike Hawhtorn England och Alfonso de Portago från Spanien. På femteplats kör Sture Nottorp in tillsammans med Ivar Andersson även de i Ferrari.

1957 kör man märkes-VM och loppen går över 6 timmar. I den stora klassen segrar Maserati med Fransmannen Jean Behra och Stirling Moss. Peter Collins och Phil Hill blir två i Ferrari och på tredjeplats ytterligare en Maserati körd av  Joachim Bonnier och Harry Schell från USA. I den lilla klassen upp till 2-liter vinner Curt Lincoln i en Ferrari före Gino Munari. Fyra blir Gert Kaiser i en Porsche 550 tillsammans med Harald Kronegård.

Visst är det fantastiskt att tänka tillbaka till de här åren när Kristianstad stod värd för förare från hela världen och att våra Nordiska förare stod sig så väl i konkurrensen. Jag bifogar några bilder till de här raderna för er att minnas och börjar med en bild från 1956 där starten just har gått. Som ni ser använde man sig av Le Mans-start, d.v.s. att bilarna står på snedden i färdriktningen och att sen förarna springer över banan fram till bilarna för att så snabbt som möjligt komma i väg. Maserati med nr.10 ser ni på gång ut på banan med Villoresi bakom ratten. På bild nr. 2 kan vi se att Joachim Bonnier fått stopp vid sidan av banan strax före Fredriksdalskurvan. Tyvärr tvingas Bonnier bryta med sin Maserati.  (foto Pelle Holmström) Året är 1956. Bild nr. 3 är en fantastisk bild av Sture Nottorp i sin Ferrari och med Ostermans helikopter hängande ovanför sig. Bild nr. 4 visar ett spännande moment i tävlingen 1967 där Carl Otto Bremer från Finland i Ferrari jagas av Bengt Mårtensson, även han Ferrari, och bakom dem Svensken Jon Fast i en Osca. (foto Jönssons bilder) Jag fortsätter att drömma i mitt arkiv och lovar att återkomma med fler härliga bilder från Kristianstads GP framöver. Jag tar gärna emot andra bilder från dessa underbara år så hör gärna av dig till mig på downforceab@hotmail.com

Starten har gått 1956. En riktig Le Mans start med nr 10 Villoresi och Magnoli i en Maserati.
Här tvingas Joe Bonnier bryta med sin Maserati
Ferrari 410 med Sture Nottorp och Ivar Andersson.
Carl Otto Bremer i Ferrari före Bengt Mårtensson Ferrari.

Pin It on Pinterest