Än lever de gamla gudarna!

I entusiasten Kaj Wallins samlingar finns sedan en tid tillbak en McLaren M1B med en Svensk historia av bästa märke. Den bil det handlar om är f.d. David Prophets, som senare kom att ägas av Picko Troberg och Esso Gunnarsson.

Kan det bli tydligare än så?

Före herrar Picko Troberg och Esso Gunnarsson tävlade David Prophet med bilen under 1966. David Prohet föddes1937 i Hongkong men växte upp i Midlands i England där han började tävla 1950. Han startade i Formel Junior med en bil som tillverkats av Cyril Kieft för att så 1963 införskaffa en Brabham BT6 som han tävlade med i Rhodesias Grand Prix där han blev tvåa. David körde också Formel 1-loppet 1963 i Sydafrika men tvingades bryta. David Prophet fortsatte i Formel 2 med en Lotus 32 och senare med en Brabham BT10. Första tävling med McLaren var vid Tourist Trophy 29.4.1966 där han inte kom i mål. Det blev sju tävlingar för David Prophet det året med bästa resultat en sjundeplats på Brands Hatch den 16.7. David Prophet omkommer 1981 med sin helikopter av typ Bell Ranger när han varit och tittat på Formel 2 på Silverstone.

Irene Gunnarsson vid Essos McLaren

1967 kommer bilen till Sverige och med Picko Troberg vid ratten segrar han på Ring Knutstorp den 30:e april. I Karlskoga i maj bryter Picko och Sten Axelsson vinner i sin Porsche Carrera 6. I Midnattsolsloppet i Skellefteå bryter Picko och på Dalsland Ring den 2.7 kommer Picko fyra och på Falkenberg i augusti är Esso Gunnarsson på pallen med en andraplats. Esso har nu övertagit bilen och blir fyra på Kanonloppet i Karlskoga efter Jacky Ickx i en Mirage och Jo Bonnier två också han i en Mirage. Trea blir Yngve Rosqvist i sin Lola T70. Det blir några tävlingar till med bilen på Skarpnäck där Esso också sätter banrekord med 57,44. Den korrekta benämningen på denna bil är McLaren Elva Mark11 med chassie nr. 30-08.

McLaren M1B på Gälleråsen

Bilen hamnade hemma på Essingen hos Esso Gunnarsson där den längst in i garaget sov en törnrosasömn i många år innan Kaj Wallin lyckades med bedriften att köpa denna mycket intressanta bil. Efter en ganska omfattande renovering så är bilen nu klar och varit med vid några tävlingar för att visas upp. Det har utan tvekan blivit en bejublad comeback och intresset är stort för denna ikon från 60-talet. Personligen är jag glad att Kaj idag äger bilen och att Anders Hultqvist, f.d. RallyCrossmästaren uppvisningskör den vilket gör att många av oss framöver kommer att kunna se den.

Jan Tromark

Foto: Jan Andersson

Pin It on Pinterest