Ronnie Petersons March i Sverige…

Det är nästan på dagen för 37 år sedan, 4 juni 1972 som den kördes senast. Då av Sveriges störste racerförare Ronnie Peterson. Nu sitter ägaren till bilen, F1-fantasten Magnus Ahlqvist bakom ratten.
– Det är med väldigt stor respekt och ödmjukhet jag gör detta. Det är historiens vingslag och bara tanken på att den ende som kört den här bilen tidigare är Ronnie Peterson känns hisnande, säger Magnus.

Stilstudie av Ronnie Peterson i Monaco

Han köpte bilen, en March 721x från England för sju år sedan. Sedan dess har han jobbat med att sätta ihop den till originalskick .
– Senast bilen tävlingskördes var i Belgiens Grand Prix 1972. Ronnie tvingades bryta för den här bilen var väldigt svår. Man hade stora framgångar året innan och den här modellen byggdes för att Ronnie skulle vinna VM. Men det blev lite för avancerat med många nya påhitt så det blev aldrig några riktiga framgångar, berättar Ahlqvist.

Ronnie i Monaco med 721X

Bilen är en gång i tiden konstruerad av March-designern Robin Herd och kördes fem race under 1972. På bilen sitter den mest klassiska av Formel 1-motorer, en 3-liters DFV Ford Cosworth som ger 470 hästkrafter vid 10 500 varv.
– Det är väldigt mekaniskt och det blir som att hänga på sig en V8 på ryggen. Det här var det absolut värsta som fanns då men om man jämför så är det stor skillnad mot idag. På den här bilen finns ingen elektronik, inga hjälpmedel och säkerheten är väl inte riktigt i linje med dagens krav. Det var riktigt tuffa killar som körde de här bilarna på den tiden , säger Ahlqvist.

Målet för Ahlqvist är att köra Monacos historiska Grand Prix . Tävlingen körs vartannat år en vecka innan den vanliga F1-tävlingen i Monaco. 

Magnus Ahlqvist med f.d Ronnie Petersons March 721X

Fakta, 1972 March 721X
March 721X var en vidareutveckling av Marchstallets spektaktulära Formel 1-bil 711 från 1971, ”tebrickan” kallad efter sin främre vinge som var placerad ovanpå bilens front.

Om föregångaren varit experimentell aerodynamiskt så var 721X det på det tekniska planet. Det mest uppseendeväckande var att växellådan var placerad framför bakaxeln för optimal balans. Inspirationen kom från Alfa Romeos sportbil 33 TT3 som Ronnie tävlat med 1971.

Magnus bakom ratten i sin bil

721X skulle dra fördelar av de nya reglementet för 1972 års Formel 1-säsong gällande däck – att alla stall skulle köra på likadana. När så inte blev fallet blev bilen en återvändsgränd och en ersättare, 721 G (G som i Guinness då den togs fram på rekordtid) tog vid efter bara tre VM-deltävlingar.
Detta är 721X med chassinummer 2 som Ronnie tävlade med i Spaniens, Monacos och Belgiens Grand Prix, samt under Gold Cup på Oulton Park i England – ett lopp utanför VM.

I denna bil promotade Ronnie också Sverige som nybliven Grand Prix-nation på Scandinavian Raceway, Anderstorp i juni 1972.

Jan Tromark

Pin It on Pinterest