Piloten som hoppade av och blev fabrikschef!

Per Roxlin 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har i Bilsportarvet berättat om tävlingsbilar som skapat historia i vårt land och som betytt mycket, både för de ägare som haft bilen och tävlat med den, samt även för oss på läktaren. Vi har lärt oss älska dom, kanske lika mycket som föraren, och de här bilarna har för alltid funnit en plats i våra hjärtan. Så är det med Per Roxlins MG Midget och ännu mer glädjande är att Per kommer att köra alla tävlingar i Sportvagnsserien och i RHK,s serie under 2015.

Den här historien börjar 1970 då Per köper bilen och brukar den för att ta sig till och från skolan. 1972 säljer han bilen och börjar utbilda sig till pilot på F5 i Ljungbyhed. Det blir två år bakom spakarna i först en Bulldog och sedan en SK 60 som är ett jetdrivet skolflygplan. När utbildningen är klar så väntar F7 på en ung pilot från Skälderviken, men Per har då bestämt sig – det bli ingen fortsättning i luften och med maskiningenjörsutbildning i bagaget blir han konsult på ett företag som skickar honom till Tetrapak i Lund. Per är fortfarande kvar på Tetrapak som skickat honom till Kina, Japan, Ukraina och Slovenien där han byggt upp tillverkning av Tetrapaks produkter. Lite då och då har han synts på Ring Knutstorp och då tävlat med både en Lotus Super Seven och Morgan +8 i det så livaktiga Sportvagnsmästerskapet. Han vinner också mästerskapet med sin Lotus 1986 och hinner också med att sitta som ordförande i MGCC åren 2000 till 2002, idag MSCC. 1999 köper Per tillbaka sin MG Midget och har under många år renoverat bilen och gjort en komplett historia om bilen och dess öden och äventyr.

Det hela började den 5 maj 1963 då bilen med Hasse Radefalk bakom ratten kom två på Skarpnäck. Hasse körde ytterligare två tävlingar med dåliga resultat men det hela hade börjat ett par år tidigare på BMC i Södertälje där Bosse Elmhorn lät bygga bilen och förse den med ett cupéliknande tak i stil med hur man gjort inne i England. Det påstås finnas några stycken kvar i England. Några förare till prövade lyckan med bilen men inte förrän 1965 blir historien riktigt spännande för då köper Reine Wisell bilen. Reine som senare skulle gå från F3 till Formel 1 är en av våra verkligt stora racerförare som tävlat med det mesta. Många minns kanske Reine bäst genom de åren då han och Ronnie Peterson tävlade i Formel 3 och den berömda kampen i Monaco är något man talar om än idag. Hela bilens historia kan ni läs om i på  Pers hemsida, www.mgmidgetgt.se och där finns också massor med bilder som berättar historien om en av våra verkligt spännande tävlingsbilar. Per har matchat fram sin yngste son i karting och nu när skola och planering av framtid står för  framför sonen är det dags att börja åka lite själv med MG:en. Per har en dröm och det är att få köra på Goodwood och med tanke på bilens proveniens med Reine Wisell som ägt bilen och tävlat med den så bör det inte vara något problem, eller vad tror ni?

MG Midget GT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som sagt. Läs om den här trevliga bilen på Pers hemsida. Där finns allt om vad som hänt från början av sextiotal och fram till nu. En komplett och verkligt genomarbetat historia.

Janne

Midget Racing history v2