Från Hundkoja till Lotus 30!

Året är 1967 tidigt på våren och David Prophet har en Lotus 30 till salu. David, som själv var racerförare, handlade också med tävlingsbilar och den här bilen var något speciell. Det speciella var att det inte var någon bra bil? Lotus 30 var en av Colin Chapmans mindre lyckade bilar och resultaten uteblev. Även om JIm Clark segrade på Spa med bilen så var han mycket kritisk och menade att den hade så många brister att den helt enkelt inte var värd att satsa på.

På färjan till England sitter en man som tävlat för Hyllinge Motorsällskap i en hundkoja och som nu tänker att satsa på något större och häftigare. Mannen heter Göte Ingvar Johansson och handlar med begagnade bilar i Arlöv utanför Malmö och resans mål är London där han ska titta på David Prophets Lotus 30. Med på resan var hans mekaniker Sonny Lundgren som minns att man provkörde bilen på någon bakgata i London vilket han inte tyckte var speciellt tillfredsställande. Självklart hade han rätt och med vetskap om bilen idag skulle man ha provkört den på någon av banorna i närhet av London. Bilen fick en ny ägare och resan tillbaka till Sverige blev säkert en spännande resa och man kan tänka sig att herrar Ingvar och Sonny hade en del att prata om. Vad visste man om bilen? Jag tror inte att det var så mycket mer än att den körts av Simon de Latour och inte haft några större framgångar.

Lotus 30 på Brands Hatch 1965
Lotus 30 på GP Silverstone 1965

Väl hemma i Skåne så försågs bilen med tak (regelverket då föreskrev tak och bagageutrymme) och många minns säkert bland annat Pickos McLaren som fick ett par brevlådor påskruvade bak vilket posten var med och betalade som sponsor. Den bilen ägs idag av Kaj Wallin och går att läsa om på annan plats på Bilsportarvets hemsida. Per Hågeman, bilexpert i RHK (Racerhistoriska Klubben) minns att den var med på premiären på Knutstorp 1967. Bilen gick dåligt och Per tror inte att den kom i mål. Säsongen fortsatte med samma dåliga resultat och till säsongen 1968 såldes bilen till Jan Hillman i Krika utanför Klippan. Jan körde sporadiskt fram till 1973 då han sålde den till sin mekaniker Jan Rosberg. Jan Rosberg, som jobbade på reservdelslagret på Saab återförsäljaren i Klippan, körde bilen sparsamt fram till 1978 eller 79 då Lasse Widenborg köpte den på tips från undertecknad. Jag valdes som ordförande för Lotus Car Club of Sweden 1978 och träffade Jan Rosberg första gången 1978 på Ring Knutstorp då klubben hyrt banan för en dag. Jan Hillman minns att han sålde bil och dragbil till Jan Rosberg för 5.000:- men när jag pratar med honom så säger han. Jan hade en del idéer om hur han skulle göra med bilen och bland annat skulle taket bort för att bilen skulle tillbaka i sitt originalskick och så hade han en del andra saker han ville göra. Jan Rosberg var inte så tekniskt kunnig och jag tror säger Jan Hillman, att han tröttnade efter ett tag.

Lasse Widenborg som vid den här tiden köpte och renoverade många bilar var expert på Amerikanska V8:or och hade ett speciellt öga för just den här typen av racerbilar. Lasse plockade ner bilen i delar och startade en renovering under många år och mycket få människor visste att bilen fanns. Jag vet inte om Lasse tröttnade eller om han fann andra objekt som var mer tilltalande, för bilen säljs så till Leif Norberg i Jönköping som är en av våra största experter på just Lotus. Under många år stod bilen i Leifs verkstad men under lugna perioder jobbade han på bilen som fått ny kaross och nytt chassie från Peter Denty i England. Tyvärr gick Leif bort för en tid sedan och bilen har fått en ny ägare i Magnus Ahlqvist som är en av våra absolut bästa bilbyggare och renoverare.

Arbetet med att färdigställa bilen är i full gång och Bilsportarvet är lovade att få följa renoveringen fram till färdig bil. Lotus 30 är en Sport-Racer med en Ford V8:a på 4,727 cc och 350 hkr. Serie 1 byggdes i 23 exemplar och serie 2 byggdes det 10 stycken. Lotus 40, som blev efterföljare till 30:an hade en 5,8 liters Ford på 410 hkr och byggdes i bara 3 exemplar då Jim Clark tyckte att den var lika dålig som sin föregångare med den skillnaden att den hade ytterligare tio fel! Den Lotus 30 som nu Magnus äger har chassie nummer 16.

Bilderna i reportaget är från Jan Hillmans privata album som jag lånat och scannat av, samt från Magnus Ahlqvist.

Janne Tromark

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest