Charlie Lohmander – Den snabba tandläkaren

Den 17 september nästa år skulle Charlie Lohmander blivit 100 år, något han. såg fram emot och som han trodde att han skulle bli. Nu blev det inte så men han nådde nästan 90. Jag hade den stora turen att vara Charlies vän under nästan 20 år och vi hade mycket roligt tillsammans. Vi reste mycket och Charlie höll låda mest hela tiden till min och alla andras stora förtjusning.

Charlies racingdebut blev då han fyllt 37 år men då i Monte Carlorallyt med en Renault CV4:a. Han var då bara kartläsare men fick då köra nattetapperna vilket han gjorde så bra att han imponerade på Renault att man ville ge honom ett fabrikskontrakt. Bra jobbat av en ung tandläkare som inte tog körkort förrän han fyllt 31 år. Tyvärr blev det inget av fabrikskontraktet då Charlie bröt ett ben vid en skidtur i Åre. Fortsättningsvis varvades karriären med rallytävlingar och rena racertävlingar.
Han bytte en Lancia Aurelia mot en Ferrari och med den bilen blev han tvåa i Djurgårdsloppet i Helsingfors.
Mot Saabs vilja ställde Charlie 1957 upp i den legendariska tävlingen Mille Miglia. Bilen var en 93:a och han körde ifrån alla Fiat Abarth och vann klassen. Några år senare vann han och Gunnar Andersson den förkortade versionen av Millen som kördes mer som ett rally. Året var 1962 och bilen Gunnars Ferrari 250 SWB. Tidigare samma år tävlade Charlie som andreförare till Gunnar Andersson i Volvo i både Monte Carlorallyt och Akropolisrallyt. När Charlie 1955 blev ordförande i Svenska Racerförarföreningen startade han en racerförarskola på Gälleråsbanan i Karlskoga. Bland eleverna fanns Picko Troberg och Ronnie Peterson.

Strax efter kriget köpte Charlie en BMW 328 och när han provkörde bilen så såg han att försäljaren sjönk allt längre ner i sätet ju mer han gasade. Det var jättekul tyckte Charlie som nu hade fått smak på att gasa. Charlie säljer senare bilen till Magnus Knutsson som vann Djurgårdsloppet 1949. Det här året köper Charlie en 3,5 liters Jaguar hos Fredlunds i Stockholm. Bara tre av den typen togs in i landet. Vintern 1952 införskaffas en Jaguar XK 120. Det är det här året som blir Charlies debutår som racerförare. Debuten blev alltså Monte Carlorallyt som jag tidigare nämnt, och den blev tillsammans med Arne Hemingsson. Bilen var en Renault CV4:a och vi skulle dela på kostnaderna vilket innebar att vi köpte var sitt vinterdäck och så bytte vi olja och tändstift. Det var inte så komplicerat på den tiden.
Vi slog Renaults fabrikstall och som tidigare nämnts så fick Charlie erbjudande om fabrikskontrakt, något som skulle föregås av testkörning på Franska Monthlery i oktober 1952. Sporrad av denna framgång beslöt Charlie att bygga på sin fysik och for till Åre där han ironiskt nog bröt benet. Man ska då veta att slalom och utförsåkning i allmänhet var en av Charlies verkliga favoriter. Samma år tävlar Charlie i Tulpanrallyt i Holland i sin XK 120 och minns att de svenska förarna inte hade en chans mot engelsmännen som trimmat sina ”Jaggor” inför slutprovet.

1953  Tävlar Charlie med en Simca Aronde i Midnattssolsrallyt där han kör av vägen efter en däcksexplosion och totalskrotar.

1954 Åter Monte Carlorallyt med en Jovett Javelin tillsammans med Bosse Boesen. Man når aldrig mål efter det att bilen successivt går sönder i sina beståndsdelar. Samma år köper Charlie en Lancia Aurelia B20GToch ställer upp

i Hedemora GP. Man använde sig av Le mans start och när alla andra for iväg så stod Charlie kvar för han hörde inte att motorn inte startade på grund av allt buller. Han var inte den enda med problem för Joakim Bonnier la i fel växel och backade in i depådisken! Så bar det av till Gälleråsen och det var där bytet av bil skedde under märkliga former. Olle ”Ludvika” Persson hade sålt sin Ferrari till Gösta Forsberg som hade stora svårigheter med den osynkade växellådan. Charlie föreslog ett byte då han var van vid osynkade lådor och nu tillhörde Charlie de stora pojkarna i och med sin Ferrari.

1955 Djurgårdsloppet blev premiär race med Ferrarin och där slog Charlie vad med Tore Bjurström (Importören av Ferrari) om 200:- att han kunde slå ”Ludvika” Persson som körde Mercedes 300 SL. Självklart slog Charlie ”Ludvika” Persson och hade en fin fight med Curt LIncoln i en Jaguar D-Type. Så bar det av till Nürburgring i Tyskland och Charlie som inte tycker placeringar är det viktigaste kom ändå ihåg att han vann 500 DM. Samma år körde han och hustrun Kerstin Midnattssolsrallyt i en Renault CV4:a och blir trea i klassen.

1956 Tulpanrallyt i en Saab och byter också bort Ferrarin mot en Alfa Romeo 1900 Zagato och tävlade med den på Avus i Berlin där han blev tvåa.

1957 Charlie och Kerstin gifter sig och bröllopsresan blev Akropolisrallyt i en Saab 93. Det här var första gången svenskar deltog och paret Lohmander var i ledning när man drabbades av framvagnsbrott. Flera svenska svenskar skulle senare utmärka sig som Erik Karlsson, Gunnar Andersson med flera, men Charlie och Kerstin var först. Under protest från Saab anmäler sig Charlie till Mille Miglia med Harald Kronegård som co-driver. Protesten från Saabs sida var att man tyckte motståndet från framförallt Abarth var för överlägset. Det skulle visa sig att Saab hade fel och Charlie rätt!

1958 Monte Carlorallyt med Sture Nottorp i en Alfa Romeo 1300. En hård och kall tävling utan värme i bilen där Sture hela tiden ville bryta för att han frös. Charlie påpekade att det var lika för alla och att de skulle fortsätta. Inför finalprovet låg man på en femtondeplats men Sture missade lite och man slutade på en sjuttondeplats.

1959 Återigen Monte Carlorallyt. Nu tillsammans med Gunnar Bengtsson från Koppom i en Amazon. Placeringen blev sexa totalt. Det här var första året med dubbdäck i Monte även om fransmännen kört på dubbdäck redan året innan. Så körde Charlie även Midnattssolsrallyt med Gunnar Bengtsson i en Mercedes 220S och även Tour de France med Gunnar i en Volvo Amazon.

1960 Genève-Rallyt med Lars-Erik Tisell i en Amazon som när den skulle levereras fick frågan vilken färg bilen skulle ha? Svart svarade Charlie som då fick till svar att man inte någon svart i produktionen. Charlie stod på sig och svart blev den. Volvo gjorde en serie om 50 svarta bilar och sa att resten får vi väl sälja som taxi. Samma år kördes för första gången en Amazon på bana och det var på Gälleråsen. Charlie mindes inte hur det gick men mindes att han startade i andra led bakom Joakim Bonnier i en Alfa Romeo. Charlie köper samma år en Alfa Romeo ”Chunky” Zagato av Bonnier. Debuten med ”Chunkyn” blev Deutschland Rallyt med Stig Gruen och paret blev tvåa i klassen. Charlie hinner också med ett tolvtimmars lopp på Skarpnäck i en Renault Gordini.

1961Monte Carlorallyt i en Volvo Amazon med Gunnar Andersson. Paret kör också Midnattsolen och Akropolis. Charlie som var co-driver till Gunnar lovordar honom och säger att han var en av de bästa förarna han åkt med. Så

blev det Mille Miglia som återuppstått i en något annorlunda version. Paret Lohmander och Andersson totalvinner i en Ferrari 250 SWB.

1962 Monte Carlorallyt med ”eleven” Picko Troberg. Vi blev osams redan på färjan till Tyskland sa Charlie skrattande, men vi blev snart vänner igen. Det blev dock ingen framgång i rallyt och bilen man körde var en Morris Cooper.

1963 Året blir det sista som aktiv förare för Charlie som vid sidan av tävlandet skrev artiklar i diverse motortidningar. I tidningen Motor satte han som rubrik för sin sista tävling: RALLYT INGEN SÄLLSKAPSRESA! Han refererade till årets Monte Carlo rally som han kört i en vanlig Renault R8:a. Det var ingen bra bil och inte gjord för rally och den blev heller ingen framgång för Renault.

Charlie Lohmander var en av vårt lands största profiler i en tid då svensk motorsport var på frammarsch. Han yvdes inte över sina framgångar och han var en unik människa med en tävlingsnerv som skulle passa in på vilken sport som helst. Hans ödmjuka sätt och hans mycket analytiska blick gjorde honom till en storhet.

Jan Tromark

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest