Sveriges första sommar Grand Prix 80 år…

Lördagen den 10 augusti firades Sveriges första sommar Grand Prix. Tävlingen som skulle sätta Sverige på kartan och visa en hel värld att vi klarade av en tävling i det formatet. Året var 1933 och KAK som stod som arrangör och förväntningarna var stora. Några av nordens största racerförare hade anmält sig och från Italien kom greven Antonio Brivio som fabriksförare med Enzo Ferrari som stallchef. Miljonärssonen Whitney Straight representerade England och från Monaco kom Louis Chiron, som var anmäld för sitt eget stall som han drev med Rudolf Carraciola. Från Finland kom Karl Ebb som med sin Mercedes SSK av många ansågs ha stora möjligheter att komma på pallen. Norge representerades av sin stora stjärna Eugene Björnstad som körde Alfa Romeo 8C 2300 Monza precis som vår egen storstjärna från tiden Per-Victor Widegren.

Karl Ebbs Mercedes SSK

De storstilade planerna på en framtid för tävlingen fick ett abrupt slut redan på första varvet. Bilarna startade i zigzack men inte efter träningstider utan man lottade ut startpositionerna. Den första biten av banan var vid starten asfalterad resten var grusväg. Banan skulle köras 12 varv över den nästan 3 mil långa bansträckningen. På slaget ett gick starten i Norra Vram och ett vrålande startfält for iväg mot Kågeröd. Redan efter några minuter kunde men från startplatsen se ett rökmoln bara en halvmil bort. Något har hänt – men vad? Det finns ögonvittnen vid den tvära kurvan i Södra Vram som efteråt kan berätta vad som hände. Börje Dahlin leder tävlingen i sin Mercedes SSK med ett koppel snabba bilar som jagar honom. I kurvan får han sladd och bilen kastas mot en ledningsstolpe som knäcks och hans mekaniker Erik Lafrenz slungas ut på tävlingsbanan där han blir påkörd och omkommer omedelbart. Uppgifterna går isär om hur det hela gick till och än idag försöker man bringa klarhet i vad som hände. Ett stort antal bilar blir inblandade i kraschen och det hela blir kaos. Kritik kommer att riktas mot arrangören KAK för att ha fattat felaktiga beslut som bland annat att lotta ut startordningen. Några av favoriterna som Chiron och Widegren bryter tävlingen medan Brivio skaffar sig ett ganska enkelt grepp om tävlingen och segrar före Straight och norrmannen Björnstad.

Fd. Per Victor Widegrens Alfa Romeo 8C 2300 Monza

Vrams Grand Prix får sin dödsdom och tävlingen kommer aldrig mer att köras på de vackra vägarna i Skåne, något som många sörjer över ännu idag. Några som verkligen tagit denna tävling till sina hjärtan är trion Sten Sundström, Björn Tideman och Örjan Åberg. Ett beslut att fira denna stora tävling har växt sig stark i dessa herrars sinnen och lördagen den 10 augusti var det dags att förverkliga dessa drömmar. Det blev en fantastisk dag vid Hembygdsgården i Norra Vram dit man bjudit fordon som, dels hade varit med och tävlat, samt övriga fordon från tiden det begav sig. Eugen Björnstads fina Alfa Romeo kom från England med sin nuvarande ägare Hugh Taylor och Karl Ebbs Mercedes SSK, numera ägd av en stiftelse med museum i Köping prydde den vackra parken bakom den gamla prästgården tillsammans med den lilla MG Midget på 750cc som kördes av Tore Wistedt. Det hela hade fått stor uppmärksamhet i press och övrig media som glädjande kom mycket människor för att se och njuta av det som kunde ha blivit en stort event för bygden. På plats fanns också Svenska Bilsportförbundets ordförande KåGe Schildt och som också uttryckte sin förtjusning över evenemanget. Tack Sten, Björn och Örjan för den fina tillställningen som också visar att än lever kulturen och vi med den.

Jan Tromark/Bilsportarvet

MG Midget
Stort intresse hos publiken för Alfa Romeo
Skriv ut

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest