Scandinavian Raceway – Anderstorp

Träningsrundan som blev Formel 1-bana

Klockan är nio en sensommardag 1965. På Blads kafé i Anderstorp är de tre kumpanerna i Team Mosarp, Sven ”Smokey” Åsberg, Åke ”Rörkrökarn” Bengtsson och jag själv, Bertil Sanell, samlade för den dagliga förmiddags-fikan. Men den här gången är samtalsämnet ett annat än det vanliga tugget om hur man skulle få bättre snurr på bilarna och nästa race.

Sven hade för ett tag sedan kastat ur sig att vi skulle bygga en kortare tränings- och testrunda, för att prova trimningsidéer på. 1,5 kilometer lång skulle räcka, tyckte Sven, som också påtagit sig att söka ett lämpligt markområde och räkna lite på vad det skulle kosta. Rapporten skulle komma den här morgonen.

”Det blir för dyrt”, sa Sven. Åke skrattade till. Ett kort pärlande fnitter, som alltid bröt fram när han roades av något som sagts. ”Trodde nog det”, sa han. Jag, som lagt vart enda öre jag kunde nå och klå på tävlandet, drog en lättnadens suck. Sven mumsade på wienerbrödet, tog en klunk kaffe och sa: ”Vi skall bygga en stor bana fyra km lång…på Stötabomossen”. Åke fnittrade igen och jag frågade förskräckt; blir det billigare? Sven, nu med en nytänd cigarr pekande uppåt mot taket – som alltid när han hade något häpnadsväckande att framföra – säger ur mungipan ”Nää, men vi skall inte betala, det skall industrialisterna i byn göra”.

Och så blev det. 1966 påbörjades banbygget, som stod klart i god tid före invigningstävlingen den 16 juni 1968. Och då tillsammans med det lockbete som fått ”industrialisterna” att ta fram börsen, en flygfältsdel med daglig stockholmsförbindelse.

”Om fem år kör vi Formel 1”

Men det var faktiskt så, att det redan före 16 juni genomfördes en tävling på banan. SBF tyckte att det var lite väl äventyrligt att låta den nybildade Anderstorp Racing Club börja med ett så avancerat evenemang som det handlade om vid invigningen – en internationell sportvagnstävling med världsstjärnor på startlinjen. Sålunda bestämdes det att banan och klubben i maj först skulle anordna en ”hemlig” tävling för att träna funktionärerna.

Vid en presskonferens efter invigningen briserade årets mediebomb. Sven Åsberg, nu med epitetet ”Smokey” fast knutet till sin person, deklarerade utan att blinka; ”om fem år skall vi köra Formel 1 här”. Uttalandet följdes först av en förvånad tystnad och sedan allmänt gapskratt.

Foto: Alf-Erik Axelsson. Vid drömmarnas mål. Sven ”Smokey” Åsberg blomsterhyllas här tillsammans med förarnas representant, Graham Hill. Om några minuter skall ”Smokey” svänga startflaggan för Sveriges Grand Prix Formel 1 1973. 52 000 åskådare såg tävlingen.

Men fem år senare på en dag när, 17 juni 1973, gick starten för Sveriges första Grand Prix-tävling Formel 1. Det var dock inte det första VM-evenemanget på banan. Redan två år tidigare fanns världens mc-elit på plats för en deltävling i sin VM-serie. Mc-VM stod sedan på programmet fram till 1993. En lokal myndighet bestämde då om bullernivåer och regler som gjorde att tävlingar på den här nivån blev omöjliga. I VM Formel 1 arrangerades sex tävlingar fram till 1978. En tävling var planerad även för 1979 men fick ställas in. Främst då på grund av Ronnie Petersons tragiska bortgång på Monza, som sponsormässigt mer eller mindre ”golvade” svensk motorsport för flera år framöver.

Fram t.o.m. 2009 har 54 internationella mästerskapstävlingar med FIA- och FIM-status genomförts på Scandinavian Raceway i Anderstorp.


Banskiss

Fakta Scandinavian Raceway, Anderstorp

Byggstart: 1966 (med Joakim Bonnier som rådgivare och länk till FIA)
Banlängd: 4025 m
Togs i bruk: 1968
Första tävling: Maj 1968

Banrekord: EuroBOSS-tävling i augusti 2009. Marijn van Kalmthout, Benetton Judd 4.0 V10 (formel 1-bil) tiden 1:21.525 min/177.737 km/tim.


Minnesvärda tävlingar

1968 Internationell sportvagnstävling. Segrare: Joakim Bonnier.
1969 Första SM-tävlingen. Nordic Challenge, sportvagnar.
1970 F5000, formelbilar med F1-chassi och 5-liters V8-motorer.
1971-77 VM Road Racing. Giacomo Agostini vinner 500 cc med MV Agusta åren 1971-72.
1973-78 VM Formel1, som 1973 vanns av Dennis Hulme, McLaren, före Ronnie Peterson som fick smygpunktering på näst sista varvet och tappade ledningen 500 m före målgång.
1985-86 EM Standardvagnar. Volvo vinner dubbelt 1985 genom Ulf Granberg och Anders Olofsson med codrivers. 1986 vinner Granberg i par med Thomas Lindström. Anders Olofsson trea.
1987 VM Standardvagnar. A. Lindberg/P. Sturesson, Volvo, trea.
1994 EM för historiska bilar (ljuddämpade).
1995-96 VM GT-bilar.
1996 segrade Anders Olofsson, Ferrari GT40.
1997 STCC, Swedish Touring Car Championship, gör entré.
2002-2003 EM standardvagnar, VM GT-bilar. Rickard Rydell, Volvo, 2:a i standardvagnsklassen.
2007 VM för standardvagnar, Rydell vinner i en Chevrolet

Pin It on Pinterest